Odwołania wniesione przez dwóch uczestników przetargu na budowę tunelu KDP w Łodzi okazały się nieskuteczne – informuje spółka CPK. Oznacza to, że można podpisać umowę z firmą PORR, której ofertę zamawiający ocenił jako najkorzystniejszą.
Oferty w przetargu na budowę tunelu kolei dużych prędkości pod centrum Łodzi
otwarto w grudniu ubiegłego roku. Oprócz PORR o kontrakt ubiegały się (w kolejności od najtańszych ofert): Gülermak, China Harbour Engineering, NDI oraz konsorcjum Torpol – Mirbud. Warto podkreślić, że wszystkie oferty mieściły się w kosztorysie inwestorskim (2,8 mld zł brutto).
W kwietniu CPK wybrał najkorzystniejszą ofertę. Była nią propozycja z najniższą ceną,
złożona przez PORR. Od decyzji tej dwóch uczestników przetargu złożyło jednak odwołanie. Zostały one jednak oddalone przez Krajową Izbę Odwoławczą.
Przypomnijmy: łódzki tunel KDP będzie elementem linii dużych prędkości „Y” Warszawa – CPK – Łódź – Wrocław/Poznań oraz transeuropejskiego szlaku Morze Północne – Morze Bałtyckie (jednego z najważniejszych korytarzy sieci bazowej TEN-T). Wyjście tunelu na powierzchnię znajdzie się na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej, w okolicach osiedla Retkinia i istniejącej linii kolejowej 14. Dalej trasa poprowadzi na zachód – w stronę Sieradza, za którym znajdzie się rozwidlenie w kierunku Poznania i Wrocławia.
Tunel KDP w Łodzi to druga tego typu inwestycja w mieście. W odróżnieniu od budowanego przez PKP PLK i skoordynowanego z omawianą inwestycją
tunelu średnicowego tunel dużych prędkości będzie przeznaczony głównie dla pociągów dalekobieżnych, w tym przede wszystkim KDP. Na terenie miasta szybkie pociągi będą zatrzymywać się tylko na dworcu Łódź Fabryczna.
Drążenie tunelu ma rozpocząć się
w ostatnim kwartale roku 2026. Obecnie na końcowym etapie jest wzmacnianie fundamentów Łódzkiego Domu Kultury,
prowadzone przez firmę Keller Polska, oraz prace Budimexu przy budowie
komory startowej dla tarczy TBM na Retkini. Rozpoczęła się też podzielona na dwa etapy realizacja komory odbiorczej na zachód od stacji Łódź Fabryczna oraz
badanie stanu technicznego budynków nad przyszłą podziemną linią.